dinsdag 25 augustus 2015

Mijn top 5 haakboeken / my top 5 favorite crochet books

(English below)

Ik ben niet alleen heel gek op haken, maar ook op haakboeken. Omdat ik meestal zelf mijn patronen ontwerp, gebruik ik ze vooral ter inspiratie. Alhoewel ik soms de verleiding niet kan weerstaan om zo'n prachtig patroon uit een boek te maken.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat haakboeken, wat het maken van een top 5 wel heel moeilijk maakte. Maar hieronder zie je toch mijn top 5 haakboeken (in willekeurige volgorde, anders werd het écht te moeilijk!)



Haken en Kleur van Saskia Laan en Claire Boeter.

Een heerlijk kleurrijk boek met prachtige patronen: omslagdoeken, keukenschort, vliegergordijn, tas etc. De foto's zijn prachtig en alleen daarom is het boek al de moeite waard! Inmiddels zijn er nog twee delen van Haken & Kleur uitgekomen: ook echte aanraders! Zelf maakte ik uit het boek dit schattige sjaaltje, waar ik nog altijd veel plezier van heb.

Puur haken van Maaike van Koert


Ook zo'n prachtig boek met mooie sfeerfoto's. Het kleurgebruik is veel rustiger dan in Haken & Kleur, maar ook weer zo prachtig. Ik heb tot nu toe alleen een doily gehaakt uit dit boek, maar als ik nu eens alle tijd van de wereld zou hebben zou ik zeker ook nog de kabelsjaal, de zomersjaal, de pannenlappen en..... gaan maken!


De haakbijbel van Sarah Hazell


....en natuurlijk alle andere boeken met verzamelingen van verschillende haaksteken. Oneindig veel inspiratie voor ontelbaar veel haaksteken. Ik blader regelmatig in dit soort boeken om weer nieuwe inspiratie op te doen!

Dan heb ik ook nog 2 Engelstalige boeken bij mijn favorieten. Beiden zijn echt een aanvulling op het Nederlandse assortiment.

Connect the shapes, crochet motifs van Edie Eckman


Hierin staan niet alleen verschillende (hele mooie!) motieven, maar worden ook veel tips gegeven hoe je de motieven met elkaar kunt verbinden. Ik heb het boek nog niet zo lang, maar ik denk dat ik het nog vaak uit de kast zal pakken!

Convertible crochet van Doris Chan


Een uniek boek met haakpatronen voor kleding. Met ieder patroon kun je meerdere kanten op. Zo zijn er patronen die je op meerdere manieren kunt dragen; bijvoorbeeld een poncho die je ook als rok kunt dragen. Ook zijn er patronen die je naar eigen voorkeur kunt samenstellen (rok + trui wordt jurk.
Zelf maakte ik een tuniek, die je ook als kort truitje kunt dragen. (de onderste strook kun je er eenvoudig afhalen en weer aanzetten).Een aanrader voor iedereen die kleding wil haken!


Dit waren mijn 5 favoriete haakboeken, maar ik ben ook erg benieuwd naar jouw top 5 (wie weet heb ik nog wel wat gemist!). Wat zijn jouw favorieten?

Madeleen



My top 5 favorite crochet books

Beside my passion for crochet I'm also fond of crochet books. I often design my own patterns, but I love to read crochet books for great inspiration. But sometimes I can't resist to make a beautiful pattern from one of the books ;-) .

Making a selection of all of my crochet books, wasn't that easy. But this is the result (3 Dutch books, 2 English). They're listed in random order (otherwise it would be too difficult).

Haken & Kleur by Saskia Laan en Claire Boeter

This is a lovely colorful book with beautiful designs: shawls, a scarf, a bag, an apron. The pictures are amazing too. A few years ago I made a beautiful little scarf with one of the patterns (pictures above)

Puur haken by Maaike van Koert

Also a beautiful book with wonderful pictures and a great atmosphere. The colors are completely different from the book Haken & Kleur, but also gorgeous! I've only made a doily, but if I had all of the time of the world I would definitely make the cable scarf, the summer shawl, the potholders .... etc.

Haakbijbel (Crochet Stitch dictionary) by Sarah Hazell

.... and all the other books with lots of crochet stitches. Endless inpiration for different crochet stitches. I love to flip through the pages looking for new inspiration.

Connect the shapes, crochet motifs by Edie Eckman

This book doesn't only include beautiful designs of crochet motifs, but also explores a lot of techniques and ways of joining the motifs to each other. I just bought this book a month ago, but I think I'll use this book a lot!

Convertible crochet by Doris Chan

An unique book for those who love to make crochet clothes. Most of the designs give you a variety of possiblities by just changing / adding a few aspects or by wearing it in a different way. Maybe you've seen the tunic I made, which also can be converted into a cropped vest!

These are my favorite crochet books. I can't wait to hear about yours. Would you like to share with us your favorite crochet books?

Madeleen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten