dinsdag 1 september 2015

tips bij het haken van kleding / tips and tricks for crocheting your own clothes

English below

Op de één of andere manier fascineert het me: zelf je kleding haken. Zo kun je een kledingstuk maken dat helemaal aan je eigen wensen voldoet. Ooit wil ik graag zelf een kledingstuk ontwerpen, maar zover ben ik nu nog niet ;-) (Alhoewel het topje hieronder wel mijn eigen ontwerp is, maar dan wel ontworpen voor 1 maat!)

Ik heb tot nu toe 5 kledingstukken gehaakt: de 6e is in de maak.


Ik vind het leuk om te zien dat ieder kledingstuk weer op een andere manier is opgebouwd: je haakt van boven naar beneden of andersom, met of zonder taillelijn, uit één stuk of van kleine motieven, etc....




 Het leek me leuk om in deze blogpost te delen wat ik tot nu toe geleerd en ervaren heb bij het haken kleding. Ik besef me dat ik nog veel te leren heb, dus ik hoor natuurlijk ook heel graag jullie tips en tricks!


  1. Natuurlijk is het allerbelangrijkste bij het haken van kleding dat het past! Meet jezelf daarom nauwkeurig en bepaal welke maat je het beste kunt haken. En sla vervolgens vooral het haken van het proeflapje niet over. Dit is echt noodzakelijk om straks inderdaad op de juiste maat uit te komen.
  2. Voor het haken van kleding kun je het best niet een te kleine haaknaald gebruiken. Een grotere haaknaald zorgt ervoor dat je haakwerk straks mooi en soepel valt en niet te stijf wordt.
  3. Om dezelfde reden zou ik ook niet snel kiezen voor dikker garen dan aanbevolen in het patroon. Iets dunner garen gaat meestal wel goed.
  4. Ook na het maken van een proeflapje blijft het belangrijk om steeds je haakwerk te blijven meten. Vooral met mijn eerste twee kledingstukken (zie foto hieronder) ben ik in deze valkuil getrapt. Ik heb zelfs wel eens een heel voorpand uit moeten halen, omdat de maat toch anders uitviel.
  5. Als je eerste toer een toer vasten is, kun je er ook voor kiezen om te starten met opzetvasten (instructievideo's vind je vaak wel op Internet). Een lossenketting is vaak nét iets strakker dan je toeren met vasten waardoor het wat kan gaan trekken. Ook kun je ervoor kiezen de lossenketting met een grotere maat haaknaald te haken.
  6. Tot slot: ik blijf het tot het einde toe spannend vinden of het kledingstuk goed gaat passen en vooral hoe het gaat staan. Ieder lichaam is tenslotte verschillend. Wil je meer zekerheid: dan kun je ervoor kiezen een patroon uit te zoeken met een model waarvan je weet dat het je staat. Maar als je kledingstuk dan af is en het past; dan kun je het ook met extra trots dragen!









Ik ben heel benieuwd: wat zijn jouw ervaringen met het haken van kleding? Heb je nog meer nuttige tips die je met ons wilt delen?

groetjes,

Madeleen

Crocheting your own clothes is something that fascinates me. It gives you the possibility to make exactly what you have in mind. In the future I would like to design my own garment, but first I have to learn a lot more about crocheting clothes;-). (Although 1 item is my own design (in one size only): the sleeveless top)

Untill now I have made 5 garments and I recently started a 6th one. It's inspiring to see how every piece has been made in a different way: little motifs/one piece, from top to bottom or the other way around, with or without waistline, etc.

I thought it would be nice to share in this blogpost the things I've learned about crocheting clothes. I'm aware of the lack of knowledge I still have, so if you would like to share your experiences I would be very grateful!
  1. The first important thing about crocheting clothes is that is fits well! Take your own measurements to determine the right size. And it's absolutely advisable to make a gauge!!!.
  2. Using a hooksize that isn't too small will create a loose and more flexible fabric. 
  3. I also prefer yarn that has the same thickness or is a little bit thinner as used in the pattern because of the same reason.
  4. I found out that's very important to keep measuring your piece now and then. Making my first two garments I had to frog out a lot (even a whole front piece), because the size didn't turn out right.
  5. If the first row of the pattern is a full row of single crochets, you could consider to start with a row of foundation single crochets. A chain followed by a row of single crochets could turn out to be too tight. It's also possible to use a bigger hooksize when you're crocheting the chain.
  6. I continue finding it very exciting whether the piece will fit and suit me or not. Every body is different, so there might be a chance it turns out different from what you've expected. If you're searching for more assurance you could choose a familiar design. But when you've succeeded making your own garment: it's so great to wear and enjoy that piece!
Would you like to share your tips and tricks for making crochet clothes?

Madeleen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten