woensdag 4 oktober 2017

Patroon gebreide sjaal in dubbele gerstekorrel

Nadat ik alle knuffels uit mijn boek had gemaakt, had ik echt zin in een breiwerkje. Maar dan wel één waar ik heerlijk gedachteloos kon breien. Het werd deze fijne sjaal met de dubbele patentsteek. Eenvoudig, maar wel een heel leuk effect. Het randje haakte ik er vervolgens omheen.




Ik heb de sjaal inmiddels al veel gedragen en ik moet zeggen dat het echt een sjaal is waar je veel plezier van hebt. Hij draagt heerlijk warm en prikt niet. Het is één van mijn favorieten!

Ik breide de sjaal met Fonty Soyeuse. Dat is fijn garen! Het bestaat voor 70% uit wol en 30% uit zijde.

Hierbij het patroon:

Benodigdheden:
- 3 bollen Fonty Soyeuse
- 2 bollen katoenen garen naar keuze (ik koos voor ByClaire cotton in okergeel en roze).
- breinaalden 5 mm
- haaknaald 3,5 mm


  • Zet 40 steken op
  • toer 1: * brei 2 recht, 2 averecht *. Herhaal *-*
  • toer 2: * brei 2 recht, 2 averecht *. Herhaal *-*
  • toer 3: * brei 2 averecht, 2 recht *. Herhaal *-*
  • toer 4: * brei 2 averecht, 2 recht *. Herhaal *-*
  • Blijf toer 1 t/m 4 herhalen totdat je ongeveer 3,5 bol hebt opgehaakt. Bij mij was de sjaal toen ongeveer 185 cm. Kant af, maar knip de draad niet af. Gebruik de laatste lus om met je haaknaald een toer vasten te haken rondom de hele sjaal (op de hoeken haak je 3 vasten in één steek). 
  • Neem nu de okergele draad en haak 2 toeren vasten rondom. 
  • Tot slot haak je met roze 1 toer vasten rondom, waarbij je steeds een losse tussen iedere vaste haakt.
  • Werk je draadjes af. 


Veel plezier met je sjaal!

2 opmerkingen:

  1. Heel mooie kleurencombinatie! En knap hoe het breiwerk samengaat et een gehaakte rand!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige sjaal! Fijn, dat-ie je zo goed bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen