donderdag 1 maart 2018

Tunisch haakpatroon pannenlap

*sorry, this post is in Dutch only *

Afgelopen maanden heb ik van alles gemaakt, maar zijn de patronen door alle drukte nog niet altijd uitgeschreven. Maar het is nooit te laat voor een leuk patroon toch?




Voor ons nieuwe huis wilde ik graag nieuwe pannenlappen. Ik zag ze al helemaal hangen in onze nieuwe keuken. Tegelijkertijd wilde ik het tunisch haken in combinatie met geborduurde kruissteken uitproberen. Ik was erg benieuwd hoe dat zou uitpakken: en ik ben enthousiast! Zowel de tunische haaksteken als de geborduurde plusjes heb ik erg eenvoudig gehouden, maar het effect is heel grappig en past perfect in een interieur van nu. Doordat de pannenlappen uit 2 lagen bestaan, zijn ze ook erg prettig in gebruik en brand je niet snel je handen ;-).

Benodigdheden
Tunische haaknaald 4,5 mm
Haaknaald 3,5 mm
2 kleuren By Claire cotton naar keuze
restjes katoen in 2 kleuren voor de te borduren plusjes

Patroon
Zet 38 lossen op met de tunische haaknaald 4,5 mm. (hiermee krijg je 36 hokjes + een kantsteek). Haak 36 toeren de tunische basis haaksteek. (de eerste steek haak je in de 2e losse vanaf de naald). De tunische haaksteek is de meest eenvoudige steek en eenvoudig te leren. Video's hiervan vind je veel op Youtube, zoals bijvoorbeeld deze duidelijke tutorial van Wolplein. Belangrijk is om vooral niet te strak te haken.
Hecht af.

Haak zo 2 lapjes en vervolgens ga je beide lapjes borduren volgens dit patroon:
Leg hierna de 2 lapjes op elkaar (goede kanten naar buiten). Pak een gewone haaknaald 3,5 mm en haak aan op een hoek. Haak nu beide lapjes met vasten samen door steeds in te steken in beide pannenlappen. Haak 3 vasten op de hoeken. Eindig met een halve vaste in de eerste vaste. Haak vervolgens 20 lossen voor het lusje en een halve vaste in dezelfde steek als de vorige halve vaste. Keer en haak 25 vasten om de lossenlus. Eindig met een halve vaste en hecht af.

Haak op deze manier nog een pannenlap en je set nieuwe pannenlappen is compleet!


2 opmerkingen:

  1. Mooi! De kleurtjes zijn goed gekozen en het ontwerp in eenvoudig maar toch bijzonder! Moet toch dringend eens tunisch haken proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn leuke pannenlappen geworden!

    BeantwoordenVerwijderen