zaterdag 2 januari 2016

Kerstvakantie 2015 en leren breien



Hoi allemaal,

De kerstvakantie is omgevlogen en wat was het heerlijk! Na een paar hele hectische weken vlak voor de vakantie waren we er dan ook wel echt aan toe. Lekker uitslapen, tijd voor elkaar, leuke uitstapjes én meer tijd voor creativiteit.
Zo begon de vakantie al goed met een geweldig leuke kerstborrel van Koffie & Wol bij Wolplein. Ik heb heerlijk kunnen bijkletsen met medebloggers en -haaksters, een kijkje achter de schermen kunnen nemen bij de opnames van Koffie & Wol en een leuke kerstkaart kunnen maken.




 Dit bracht de 'haakmood' direct weer helemaal bij me terug en ik maakte mijn fijne wollen sjaal af. Hij is lekker lang geworden waardoor ik hem wel een paar keer om mijn nek kan slaan voor de echt koude dagen (die hopelijk nog wel gaan komen!).
Nu deze sjaal af was en mijn hoofd een stuk leger, had ik zin in een nieuwe uitdaging. Al een poosje speelde het idee in mijn hoofd om ook te leren breien. Ellebel die ik zag bij mijn eerste haakworkshop liet me een prachtig gebreide baret met de Fair Isle techniek zien, bij het haakfeestje van Lisanne van Draad en praat werd ik ook geïnspireerd door mooie breisels en last but not least zag ik mooie breiprojecten in het prachtige boek Hollands Welgaren van Maaike van Koert van CreJJtion. Genoeg inspiratie om het te leren!

Op Internet had ik gelezen over continentaal breien. Breien met een rondbreinaald en de draad in je linkerhand. Makkelijker te leren voor hakers, ergonomisch beter dan breien met lange breinaalden, makkelijker mee te nemen en grotere projecten zijn eenvoudiger te maken...... het leek mij wel wat! In een optimistische bui had ik al rondbreinaalden in huis gehaald van het merk Pony, dus niets hield me deze vakantie tegen om aan de slag te gaan. Ik heb in mijn tienerjaren wel eens gebreid, maar ik wist zelfs niet meer hoe ik moest opzetten. Gelukkig heb je op Garnstudio en Wolplein fijne instructievideo's om alles te leren: opzetten, continentaal breien, rechte steken, averechtse steken, maar ook terugbreien en uithalen :-)
Na een valse start begon ik met dit proeflapje met rechte steek. Naar mate het lapje vorderde zag ik gelukkig steeds wat meer regelmaat in de steken komen. Het lapje is geïnspireerd op een idee uit het boek Hollands Welgaren geëindigd als vaatdoekje. Het tweede lapje heb ik gehaakt in tricotsteek. Vooral de averechtse steken vond ik lastiger, maar zoals bij alles geldt ook hier: vooral doorgaan! En hoe vreemd het ook voelde in het begin ook hier kreeg ik na verloop van tijd steeds meer regelmaat en soeplesse. Al gaat het breien nog lang niet zo snel als haken.

Toen ik deze lapjes af had, mocht ik van mezelf echt goede rondbreinaalden kopen. Om te oefenen waren de breinaalden van Pony prima, maar de overgang van kabel naar naald liet bij één van de naalden wat te wensen over. Na het lezen van veel reviews op Internet en adviezen van lieve Instagrammers (thanks!) heb ik gekozen voor deze mooie set van KnitPro: Symfonie Dreamz.

En wat breit het fijn! Ik was eerst wat huiverig voor houten breinaalden, maar het garen glijdt er soepel overheen en de houten naalden liggen heerlijk in de hand. En okee..... die mooie kleurtjes maken me ook erg blij!

Ik ben direct gestart met mijn eerste 'echte' project. Een col van garnstudio. Hij wordt rondgebreid met afwisselend rechte en averechtse steken. Goed te doen dus en onregelmatigheden vallen daardoor wat minder op. Een perfect project om te starten! Ik heb de smaak in ieder geval al te pakken en mijn hoofd zit al vol nieuwe brei-ideeén. Wat vinden jullie van breien? Wordt het in 2016 net zo populair als haken?



Veel liefs en gezondheid gewenst in het nieuwe jaar!

Madeleen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten