maandag 25 juni 2018

Tunische haaknaalden

Ik raak steeds meer verslaafd aan tunisch haken. In mijn vorige blogpost kon je al lezen over mijn laatste tunische project uit het boek Tunisch haken compleet. Maar ook maakte ik de afgelopen jaren twee dekens:




De middelste deken op deze foto
En er gaan zeker nog veel meer projecten volgen! Maar welke haaknaalden gebruik ik hiervoor? Na uitgebreid onderzoek koos ik een paar jaar geleden voor een set KnitPro haaknaalden Symfonie. Dit zijn hele fijne houten haaknaalden met een verwisselbare kabel. Hierdoor kun je ook heel handig dekens haken: je zorgt er gewoon voor dat je een lange kabel aan je haaknaald bevestigt en je kunt met gemak een brede deken maken. Ook handig: de haaknaalden passen ook op mijn rondbreinaalden van KnitPro.



De haaknaalden zijn, in tegenstelling tot mijn andere haaknaalden, van hout. En eigenlijk vind ik dat erg prettig. Hout voelt heel natuurlijk aan in je handen. En het is overigens super glad (daar twijfelde ik van tevoren aan), waardoor het toch soepel haakt.

Misschien nog leuk om te weten: ik heb mijn tunische haaknaald anders vast dan een gewone haaknaald. Mijn gewone haaknaald heb ik vast als een pen, maar bij tunisch haken vind ik de mesgreep veel handiger. Waarschijnlijk omdat je met tunisch haken nét een andere beweging is dan gewoon haken.

O ja, nog een tip: neem bij het tunisch haken altijd een grotere haaknaald dan je met gewoon haken gewend bent. Anders wordt je haakwerk veel te strak en krult de rand enorm om. Ik neem vaak een haaknaald die wel 1 tot 2 mm groter is dan ik normaal zou gebruiken.

Hebben jullie nog leuke tips of weetjes op het gebied van tunisch haken? Ik ben heel benieuwd!

Madeleen

4 opmerkingen:

  1. Nou hé?! Als je eenmaal geproefd hebt dan wil je verder en het is ook zo eindeloos! Super leuke deken ook! Fijne avond! Liefs, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad! Ik vind het tunische haken (net als gewoon haken trouwens) zo verslavend! Zo houden we in ieder geval altijd genoeg ideeën voor nieuwe projecten ;-)

      Verwijderen
  2. Leuke dekens! Bij tunisch haken maak ik altijd een paar proeflapjes met verschillende diktes naalden om te kijken wat het beste uitpakt. Vooral omdat het per tunische steek ook nog wel kan verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is een goede tip inderdaad! Ik ga meestal heel enthousiast van start, maar kom er dan na een paar toeren achter dat ik toch een andere haaknaald moet hebben. Volgende keer ga ik je tip opvolgen!

      Verwijderen